Pengenalan PKG |
Sejarah penubuhan PKG berlaku secara beransur-ansur bermula dengan
penubuhan Pusat Sumber Tempatan pada tahun 1978 seterusnya, Pusat Media
Daerah 1981. Selaras dengan konsep dan rasional penubuhan Pusat Sumber
Pendidikan Negeri pada tahun 1982 – 1984 dan Pusat Sumber Sekolah di
seluruh negara 1983. Pusat Media Daerah telah ditukar namanya kepada
Pusat Sumber Pendidikan Daerah (PSPD) dalam tahun 1986.
Justeru, 302 buah sekolah telah dipilih untuk menempatkan Pusat
Sumber Tempatan/ Pusat Media Daerah/ Pusat Sumber Pendidikan Daerah
memberi khidmat kepada sekolah-sekolah di kawasan sekitarnya. Pada amnya
sebuah PSPD berkhidmat untuk 15 hingga 20 buah sekolah di kawasannya.
Pusat-pusat ini diwujudkan bagi mengatasi serta memperbaiki
ketidakseimbangan pencapaian pendidikan di antara bandar dan luar bandar
yang bertujuan untuk memberi perkhidmatan pinjaman alatan serta
menyediakan kemudahan membina bahan pengajaran dan pembelajaran.
Melalui kegiatan-kegiatan PSPD pihak Kementerian Pendidikan berhasrat
meluaskan penggunaan teknologi dalam pendidikan untuk mempertingkatkan
taraf pengajaran dan pembelajaran. PSPD dianggap sebagai agen untuk
membiasakan guru-guru khasnya guru-guru luar bandar dengan teknologi
pendidikan.
Pada tahun-tahun seterusnya, disedari bahawa istilah PSPD menimbulkan
kekeliruan disebabkan istilah ‘Daerah’ yang digunakan kepada PSPD
sebenarnya tidak mencerminkan satu daerah pentadbiran kerana di dalam
sesuatu daerah pentadbiran Pejabat Pendidikan Daerah lazimnya terdapat
lebih daripada sebuah PSPD.
Dalam pada itu beberapa perkembangan yang telah dialami dalam bidang
pendidikan hasil daripada meningkatnya keperluan profesional guru-guru,
PSPD ditukar namanya kepada Pusat Kegiatan Guru serta diberikan
peranan yang lebih luas.
Pertukaran nama ini adalah untuk memberi satu gambaran baru sebenar
tentang aktiviti yang dijalankan di pusat ini. Merujuk kepada surat
Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia bertarikh 14 Ogos 1990 yang ditujukan
kepada semua Pengarah Pendidikan Negeri, PKG adalah merupakan pusat
logistik bagi hal-hal pengajaran dan pembelajaran. Ianya juga berfungsi
sebagai satu pusat di mana perbincangan di kalangan guru-guru setempat
di atas isu-isu dan masalah-masalah profesional dapat diadakan
PIAGAM PELANGGAN
Kami anggota Pusat Kegiatan Guru Negeri Perak berikrar dengan penuh
iltizam menumpukan tenaga dan usaha untuk memenuhi hasrat berikut:
1. Memberikan perkhidmatan yang sempurna, kemas kini, cekap, bersih dan amanah sepanjang menjalankan tugas.
2. Menyebar dan memperkembangkan program pendidikan berasaskan media dan teknologi dengan cepat dan penuh kesungguhan.
3. Bersedia memberikan khidmat bantu dan kepakaran dalam bidang teknologi pendidikan apabila diperlukan oleh komuniti.
4. Mengedar sebarang maklumat dan bahan-bahan berkaitan dengan teknologi pendidikan dan media dalam tempoh dua minggu selepas penerimaan.
1. Memberikan perkhidmatan yang sempurna, kemas kini, cekap, bersih dan amanah sepanjang menjalankan tugas.
2. Menyebar dan memperkembangkan program pendidikan berasaskan media dan teknologi dengan cepat dan penuh kesungguhan.
3. Bersedia memberikan khidmat bantu dan kepakaran dalam bidang teknologi pendidikan apabila diperlukan oleh komuniti.
4. Mengedar sebarang maklumat dan bahan-bahan berkaitan dengan teknologi pendidikan dan media dalam tempoh dua minggu selepas penerimaan.
VISI
Meneraju transformasi generasi bestari melalui teknologi pendidikan
MISI
Pembangunan kapasiti dan peningkatan kualiti pengurusan instruksional menerusi pembudayaan inovasi teknologi pendidikan
MOTTO
Teknologi Untuk Pendidikan Bestari
MOTTO
Teknologi Untuk Pendidikan Bestari
Fungsi PKG |
Domain 1:
PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN ORGANISASI
Domain 2:
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DI SEKOLAH SERTA PEMBANGUNAN PROFESIONAL
Domain 3:
PENGURUSAN PENDIDIKAN TERMASUK PENETAPAN HALA TUJU, PENGGUBALAN, PELAKSANAAN DAN PEMANTAUAN DASAR, PERANCANGAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN, SERTA PENYELIDIKAN DAN PENILAIAN PROGRAM PENDIDIKAN
Domain 4:
HUBUNGAN, JALINAN, RANGKAIAN DAN USAHA KOLABORATIF UNTUK PENINGKATAN PENCAPAIAN PENDIDIKAN SERTA PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Fungsi Pusat Kegiatan Guru Negeri Perak Tahun 2012 (berdasarkan Sasaran Kerja Tahunan) adalah seperti berikut :
1. Memantau dan menilai keperluan dasar teknologi pendidikan.
2. Memberi khidmat sokongan ict untuk pengajaran dan pembelajaran.
3. Memantau dan memberi khidmat sokongan pelaksanaan pembestarian sekolah mengikut kelompok.
4. Membantu penyediaan, penerbitan dan menilai keberkesanan bahan pengajaran dan pembelajaran dalam pelbagai media.
5. Memantau dan memberi khidmat sokongan program literasi maklumat dan teknologi pendidikan serta pembangunan pusat sumber sekolah.
6. Menyebar dan membudaya penggunaan bahan sokongan pengurusan pendidikan serta pengajaran dan pembelajaran yang diterbitkan melalui pelbagai media.
7. Memantau dan menilai penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran.
8. Membantu khidmat kepakaran dan nasihat bagi mempertingkatkan inovasi dan kreativiti teknologi pendidikan di sekolah.
Direktori PKG Perak
Daerah Batang Padang |
Daerah Manjung |
Daerah Kinta Utara
|
||||
Daerah Kinta Selatan |
Daerah Kerian |
Daerah Kuala Kangsar |
||||
Daerah Hilir Perak |
Daerah Larut, Matang dan Selama |
Daerah Hulu Perak |
No comments:
Post a Comment